Jednym z największych osiągnięć kultury duchowej średniowiecza jest
uniwersytet. Wraz z rozwojem szkół klasztornych i katedralnych o wysokim
poziomie nauczania, a więc z upowszechnieniem wykształcenia, odkrywaniem
zapomnianych autorów starożytności, przede wszystkim Arystotelesa, wpływów
kultury bizantyjskiej oraz komentarzami arabskimi, m.in. Awicenny, powstała
potrzeba stworzenia takich nauk, w których świeccy, jak i duchowni, zajmowali
się nauką bez oglądania się na jej użyteczność. Szukano wiedzy do celów
idealnych.
Szkoła w Salerno
Prawdopodobnie najwcześniejsza szkoła zachodniego średniowiecza, której
początki sięgają IX wieku, powstała w Salerno koło Neapolu. Uczono w niej
medycyny opartej na wiedzy wielkich lekarzy greckich: Hipokratesa, Galena oraz Araba
Awicenny. W XI wieku była ona najsłynniejszą szkołą medyczną. Zalążkiem uniwersytetów stały się powstające stowarzyszenia młodzieży
uczącej się, które tworzyły się za przykładem cechów i gildii wokół uczonych
cieszących się wielką sławą, na przykład Piotra Abelarda w Paryżu. Z czasem
zbiorowości te przybrały formy organizacyjne, powołując korporacje nauczycieli
i uczniów (universitas magistrorum et
scholarum).
Uniwersytet Boloński
|
Żacy przyjmowani do nacji niemieckiej na Uniwersytecie Bolońskim, około XV wieku |
Najstarszy europejski uniwersytet – Boloński (powstały około 1088 roku)
- rozwinął się głównie ze szkoły prawa przy klasztorze kamedułów w Saint Felix,
w której z czasem uczono medycyny oraz biskupiej szkoły sztuk wyzwolonych i
teologii. W 1158 roku cesarz Fryderyk I Barbarossa przyznał przywileje
profesorom i studentom wydając dokument Constitutio
Habita, w którym zapewnił im prawo swobodnego przybywania do miasta i
bezpiecznego w nim pobytu, wolność nauczania prawa rzymskiego i kanonicznego
oraz wyłączył studentów spod sądownictwa miejskiego. Powstały korporacje
uczniów, które miały charakter wolnych stowarzyszeń obcych scholarów (nacje)
nie będących obywatelami miasta. Stowarzyszenia miały swoje statuty. Ze swoimi
mistrzami byli związani umową o nauczanie, za które płacili. Stosunek między
studentami a mistrzami przypominał relacje zachodzące między mistrzami a
uczniami i czeladnikami w rzemiośle.
Uniwersytet Paryski
|
Wykład na Uniwersytecie Paryskim, il. z Grandes Chroniques de France, koniec XIV w. |
W XII wieku na bazie szkół klasztornych św. Dionizego i św. Wiktora oraz
szkoły katedralnej przy kościele Notre Dame, powstał około 1100 roku uniwersytet
w Paryżu. Był on drugim wzorem dla innych uczelni (uniwersytetów niemieckich
oraz w Pradze - 1348 i Wiedniu -1365), który przeszedł ewolucję od szkoły nauk
wyzwolonych i teologii, z dołączonymi następnie wydziałami prawa kanonicznego
oraz medycyny. Uniwersytet Paryski funkcjonował na innych zasadach i oparł
swoje nauczanie o inne nauki niż uniwersytet w Bolonii. Wydział nauk
wyzwolonych był najliczniejszy i przygotowywał do studiów na pozostałych
wydziałach uczelni. To tutaj zdobywano wiedzę matematyczno-przyrodniczą,
dokładną znajomość łaciny, dialektyki i wykształcenie religijno-filozoficzne. W
nauczaniu korzystano z dzieł Arystotelesa i uczonych arabskich.
|
Wykład uniwersytecki, ilustracja z połowy XIV wieku |
Paryż
już w wieku XII słynął z wysokiego poziomu nauczania teologii i logiki. Spośród
wielu szkół paryskich dwie najsławniejsze – szkoła katedralna zależna od
biskupa oraz szkoła kanoników regularnych na wzgórzu św. Genowefy przodowały w
tych kierunkach nauczania. Wspomniane szkoły około roku 1200 łączą się w
społeczność scholarów, uzyskując status uniwersytecki. Uniwersytet paryski, ze
względu na znaczenie dla chrześcijaństwa i Kościoła, na ilość studentów
uzyskujących wykształcenie teologiczne, był zbyt ważną uczelnią, by kontrolę
nad nią można było pozostawić biskupowi. Podlega ona papieżowi, zaś władzę
bezpośrednią sprawuje kanclerz uniwersytetu. Najstarsze przywileje dla
środowiska uniwersyteckiego nadał w 1200 roku król Filip August, a statut
(pierwszy statut uniwersytecki) w 1215 roku legat papieski kardynał Robert de
Courson. W 1231 roku papież Grzegorz IX bullą Parens scientarium
przyznał uniwersytetowi status głównej uczelni świata chrześcijańskiego. Władza
w nim spoczywała wyłącznie w rękach profesorów. W przeciwieństwie do
bolońskiego uniwersytet w Paryżu był korporacją mistrzów.
|
Wykład uniwersytecki, ilustracja z końca XIII wieku |
Uniwersytet obejmował cztery wydziały: sztuk wyzwolonych, medyczny, prawniczy
i teologiczny, ale podstawę studiów stanowił wydział sztuk wyzwolonych, który
składał się z dwóch bloków: trivium
(gramatyka, retoryka, dialektyka) oraz quadrivium
(arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka). Architektura i malarstwo traktowane
były jako rzemiosło. Nauka najczęściej trwała pięć lub sześć lat, a językiem
wykładowym była łacina. Naczelną władzę nad uniwersytetami sprawował papież.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz