Znak graficzny drukarza lub drukarni
Sygnet drukarski to
znak graficzny, będący godłem drukarza lub drukarni, umieszczany zwykle na
karcie tytułowej książki. Sygnet w Polsce pojawił się w wieku XV. Po raz
pierwszy do drukarstwa sygnet wprowadzili J. Fust i P. Schöffer w Psałterzu mogunckim z roku
1457. W XV-wiecznych drukach sygnet – obok rycin i inicjałów – pełnił także
funkcję zdobniczą. Przedstawienie graficzne przedmiotu, symbolu w małej formie
identyfikowało dany produkt z konkretną oficyną drukarską. Inspiracje dla
właścicieli drukarni często stanowiły treści religijne i mitologiczne, jak
również figury geometryczne oraz sceny z życia codziennego. W drukach XV i
XVI-wiecznych sygnety najczęściej wykonywane były z drzeworytów. Takim przykładem
są sygnety Mikołaja Szarffengergera. Najczęściej widnieje motyw ornamentów,
kozłów i skrzydeł orła. Natomiast krakowska Drukarnia Łazarzowa najczęściej
przedstawia motyw obelisku wznoszącego się do chmur, z przelatującym przez
wierzchołek kluczem żurawi.
Głowa gryfa jako sygnet
![]() |
Sygnet drukarni Jana Heweliusza |
Głowa gryfa jako sygnet
![]() |
Sygnet drukarski Aldusa Manutiusa |
Sygnet zawodu
drukarskiego zwykle przedstawiał głowę gryfa, czyli lwa posiadającego skrzydła
oraz głowę orła, trzymającego w szponach tampony drukarskie. Godło to zostało
nadane w Niemczech już w wieku XV i przedstawiało dwugłowego czarnego orła na
złotym polu, który w szponach trzymał dywizorek. Symbol ten w różnych krajach
ulegał modyfikacjom. W Polsce godło drukarzy krakowskich z 1546 roku
przedstawiało gryfa w królewskiej koronie z tamponami i wierszownikiem, wokół
którego jest napis: Principis scholae regni cracpviae sigilium sociorum artis
typograficae.
Gryf jest również głównym akcentem graficznym wielu drukarń oraz organizacji drukarskich. Na początku XVI wieku sygnetu używali Kasper Hochfeder, Jan Haller, Florian Ungler i Hieronim Wietor. W epoce odrodzenia sygnet stał się również elementem dekoracyjnym. W XVII i pierwszej połowie XVIII stulecia sygnet stracił na znaczeniu. W epoce oświecenia upowszechnili go drukarze warszawscy, krakowscy i lwowscy: Mitzner de Koloff, Gröll, Grebel, Zlichtyn, Piller. Po tym okresie sygnet ponownie podupadł, a na przełomie wieków XIX i XX jego znaczenie odrodziło się.
Gryf jest również głównym akcentem graficznym wielu drukarń oraz organizacji drukarskich. Na początku XVI wieku sygnetu używali Kasper Hochfeder, Jan Haller, Florian Ungler i Hieronim Wietor. W epoce odrodzenia sygnet stał się również elementem dekoracyjnym. W XVII i pierwszej połowie XVIII stulecia sygnet stracił na znaczeniu. W epoce oświecenia upowszechnili go drukarze warszawscy, krakowscy i lwowscy: Mitzner de Koloff, Gröll, Grebel, Zlichtyn, Piller. Po tym okresie sygnet ponownie podupadł, a na przełomie wieków XIX i XX jego znaczenie odrodziło się.
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńW sumie to nie wiedziałam o takich rzeczach, gdyż ja jestem tylko i wyłącznie klientką drukarni. Najczęściej zdarza mi się drukować ulotki reklamowe, gdyż wiem, że docierają one do moich klientów. Jak czytałam w http://www.copymedia.pl/ulotki-reklamowe-kiedy-warto-je-wykorzystac-w-swoim-biznesie/ to ulotki reklamowe nadal są dość mocno popularne.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy blog
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa opcja, ale ja również całkiem sporo uwagi przykładam do tego aby mieć zawsze fajne gadżety reklamowe. Na pewno bardzo fajną opcją są torby oraz parasole z nadrukiem https://reklamowegadzety.pl/c/torby-i-parasole i jak najbardziej jest to coś ważnego.
OdpowiedzUsuńWszystko zależy od tego, czym się Twoja firma zajmuje. Różne usługi mogą Wam się przydać - na przykład takie jak ostrzenie narzędzi: https://mix-graf.pl/ . Wybór jest bardzo duży.
OdpowiedzUsuń