Już w XV wieku
sztuka drukarska rozprzestrzeniła się po całej Europie. Drukarstwo zaczęło
rozwijać się w Niemczech, we Włoszech i Francji. We Włoszech znane były przede wszystkim dwa ośrodki drukarstwa: Wenecja i Florencja. Jednakże największą sławą cieszyła
się Wenecja, gdzie w latach 1470–1480 drukarnię prowadził Mikołaj Jenson. Jednak najsłynniejszym
drukarzem weneckim był Aldo Manuzio (Pius Aldus Manutius – 1449
– 1515),
który dzięki materialnemu wsparciu jednego z książąt założył drukarnię. Rozpoczął
wówczas druk książek łacińskich i greckich w formacie in folio lub quarto używając czcionki renesansowej. Aldo z czasem wprowadził w życie swój
pomysł na wydawanie książek w nieznanym dotychczas formacie – ósemki
(octavo). W roku 1501 w tym formacie Aldo wydrukował książeczkę zawierającą
dzieła Wergiliusza. Tak została zapoczątkowana seria książek drukowanych w
małym formacie, czcionką pochyłą (ukośną), wzorowaną na piśmie Franciszka
Petrarki. Była to zupełna nowość w dziejach sztuki drukarskiej. Pismo takie
znane jest pod nazwą kursywy albo italiki – od miejsca,
gdzie je zastosowano po raz pierwszy. Pismo doskonale harmonizowało z nowym
formatem książki. Tomiki z drukarni Aldo były małe, eleganckie i praktyczne. Popyt na nie był ogromny, gdyż drukowano je ładną czcionką i na dobrym papierze,
zdobiono delikatnymi inicjałami i winietkami, a przy tym były tanie. Nazywano
je aldynami. W formacie tym Manuzio wydawał również dzieła włoskie i greckie. Z wydawnictw tych korzystała przede wszystkim młodzież studiująca języki
klasyczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz