Na początku naszej
ery, w miejscu dzisiejszego Splitu, powstała iliryjsko – grecka osada
Aspalathos. Wkrótce ziemie te opanowali Rzymianie, którzy w sąsiedniej Salonie założyli centrum prowincji Ilirii.
Pod koniec III wieku Aspalathos zostało wybrane na budowę olbrzymiego pałacu
przez cesarza Dioklecjana. Ten syn wyzwoleńca odbył zawrotną karierę:
początkowo został legionistą, później dowódcą straży cesarskiej i
konsulem. Na tron został wyniesiony
przez armię w roku 284. Jego ulubionym zakątkiem w całym imperium było wybrzeże
Dalmacji. Po abdykacji w 305 roku zamieszkał w zbudowanym przez siebie pałacu.
Po jego śmierci w 321 roku ta okazała rezydencja była miejscem, do którego
zsyłano kolejnych obalanych cesarzy lub ich rodziny. Wraz z upadkiem cesarstwa
dla mieszkańców Dalmacji nastały ciężkie czasy, gdyż wybrzeże było nękane przez
najazdy barbarzyńców. W roku 605 po zburzeniu Salony przez Awarów i Słowian
jego mieszkańcy znaleźli schronienie za potężnymi murami byłej rezydencji
cesarskiej, dając początek miastu Split, zwanego wówczas Spalato. Do miasta
został wysłany Jan z Rawenny, aby odtworzyć istniejące tu dawniej biskupstwo. W
dawnym mauzoleum cesarskim została urządzona katedra. Ta wielka wyprawa misyjna
Jana z Rawenny, mająca na celu zorganizowanie hierarchii kościelnej na terenie
Dalmacji i krajów sąsiednich, przypada na okres panowania Karola Wielkiego.
Ewangeliarz splicki
|
Głagolica chorwacka kanciasta |
Jan z Rawenny działał w porozumieniu nie tylko z papieżem, lecz również z Karolem Wielkim.
Dla prac misyjnych potrzebował wielkiej ilości ksiąg z najrozmaitszymi tekstami
zarówno do kształcenia kleru, jak i dla potrzeb liturgicznych. Z tego powodu na terenie Dalmacji zostały
zorganizowane liczne skryptoria, które miały sprostać
dużemu zapotrzebowaniu na książki. W Splicie powstała
najstarsza książka pochodząca z terytorium Chorwacji, tj. Evangeliarum Spalatense. Już w
średniowieczu księga ta była uważana za niezwykle starą i miała być dziełem
biskupa splickiego, św. Dujana, który według ludowej legendy był uczniem pierwszych
apostołów. Prawdopodobnie tego Ewangeliarza użyto w 1076 roku podczas koronacji
króla chorwackiego Zwonimira. Ewangeliarz splicki
pisany jest półuncjałą, która wykazuje cechy pisma z VIII wieku. Wykonało go
sześciu pisarzy w języku stanowiącym typowy przykład dalmatyńskiej
średniowiecznej łaciny. Rękopis ten w swoim czasie posiadał bogato zdobione i
artystycznie wykonane okładziny ze srebra. Nie był iluminowany, lecz zdobiony jedynie kilkoma inicjałami.
Pismo łacińskie w Dalmacji
|
Tablica zapisana głagolicą odnaleziona na wyspie Krk |
Pismo łacińskie w
Chorwacji zaczęli szerzyć benedyktyni, którzy przybyli z Monte Cassino na
wezwanie chorwackiego księcia Trpimira. Z czasem rozprzestrzenili się po całej
Chorwacji i Dalmacji, zarówno na stałym lądzie, jak i na sąsiadujących wyspach
Morza Adriatyckiego. Obok literatury w języku łacińskim Chorwaci posiadali
również księgi pisane w języku słowiańskim. Między rokiem 887 a 892 biskup
Splitu Teodozy polecił wykonać psałterz, który przepisywali mnisi chorwaccy.
Istniały również teksty liturgiczne pisane głagolicą w języku cerkiewno–słowiańskim dla benedyktynów słowiańskich, którzy chociaż byli obrządku łacińskiego,
odprawiali nabożeństwa w języku cerkiewno–słowiańskim, używając do tego celu
głagolickich tekstów liturgicznych.
|
Lekcjonar Bernarda ze Splitu, Wenecja 1495 |
Pierwsze księgi
chorwackie w języku słowiańskim prawdopodobnie pojawiły się na terenie
Chorwacji jeszcze przed księciem Tomisławem, a mianowicie w czasie panowania
książąt narodowych na przełomie IX i X wieku. Te najstarsze księgi pisane
głagolicą nie przetrwały do naszych
czasów, ale pewne wyobrażenie o nich można wyrobić sobie na podstawie Mszału kijowskiego z X lub XI wieku czy Fragmentów wiedeńskich z wieku XII oraz
z innych zachowanych tekstów.
Pierwsza książka
chorwacka Lekcjonar (listy i
ewangelie) Bernardyna ze Splitu wydana była w Wenecji dwukrotnie: w roku 1495 oraz 1543. Oba wydania drukowane były czcionkami gotyckimi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz