sobota, 11 lipca 2015

Wenecja średniowieczna... i jej monety


Dukat wenecki z XIII wieku

W średniowieczu Wenecja na całym świecie słynęła z mennic i z bitych w nich monet. Początkowo częściowo naśladowano szelągi bite nieco wcześniej w Weronie. Po raz pierwszy wybito srebrnego dukata, tzw. grosso, w 1193 roku za rządów doży Enrica Dandolo. Ów grosz był pierwszą „grubszą” monetą na Zachodzie. Natomiast w roku 1284 wybito pierwszego złotego dukata o wadze 3,55 g. 

Lira tron

Wenecja dbała o ciężar i czystość kruszcu swojej złotej monety. Jakość bitych monet nie uległa żadnym zmianom przez cały czas istnienia państwa – aż do upadku Republiki Weneckiej w 1797 roku. Dzięki temu dukat wenecki (wł. ducato) miał uprzywilejowany kurs nie tylko w rejonie basenu Morza Śródziemnego, ale i poza nim. 

Od 1543 roku przybrał on nazwę zecchino, czyli cekin. Pomimo pojawienia się złotej monety Wenecja stale zachowywała monetę srebrną. Srebrny grosz i złoty dukat stanowiły „twardą” monetę handlową Wenecji. Oprócz nich w obiegu były również monety pomniejsze, na przykład srebrny funt, tzw. lira tron – wybity po raz pierwszy w roku 1472 za rządów doży Mikołaja Trona. Moneta ta ważyła 6,52 g i zawierała 6,18 g czystego srebra.

7 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że dość krótki, ale ciekawy wpis :) Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Czasami bywa, że trzeba napisać... malutko.:) Pozdrawiam

      Usuń
    2. Mi to tam nie przeszkadza, że jest krótki :) Ważne, aby był ciekawy. Pozdrawiam !

      Usuń
  2. Twój wpis skłonił mnie do smutnej refleksji - rzeczywiście, dawniej dbano o monety i ich czystość. Dziś pieniądz jest nic niewartym papierkiem, które nie ma żadnego pokrycia. Tworzy się go wirtualnie - każdy ma na koncie jakieś liczby, ale gdyby okazało się, że każdy z nas chciałby wypłacić swoje oszczędności to wiadomo jak by się to skończyło.
    Bardzo fajny blog! Co prawda nie interesują mnie monety, może dlatego, że mam za sobą epizod pracy w muzeum, w dziale numizmatyki i po prostu kompletnie mi to obrzydło. Dużo się jednak można dowiedzieć ciekawostek.
    Pozdrawiam! :)

    http://niestworzone-rzeczy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za komentarz.Miło jest przeczytać, że komuś się moje pisanie podoba. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie spodziewałbym się, że Wenecja miała swój własny system monetarny. Ja osobiście zbieram monety kolekcjonerskie http://www.skarbnicanarodowa.net.pl/monety-kolekcjonerskie które przede wszystkim są produkowane w naszym kraju. Jednak jakby taki okaz z Wenecji trafił do mojej kolekcji numizmatycznej to byłoby pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak to ogólnie na terenie Włoch można znaleźć naprawdę całkiem niezłe okazy numizmatyczne. Mam nadzieję, że uda mi się również znaleźć jakieś złote monety https://www.skarbnicanarodowa.pl/zloto/zlote-monety gdyż moim zdaniem są to prawdziwe okazy, które każdy numizmatyk powinien mieć u siebie w klaserach.

    OdpowiedzUsuń