czwartek, 7 maja 2015

Platon... wielki miłośnik ksiąg


Starożytność przekazała nam szereg informacji o istnieniu bibliotek. Niektóre źródła historyczne informują, że w rejonie kulturowym Morza Śródziemnego już w VI wieku p.n.e. niewielkie księgozbiory zgromadzili dwaj tyrani greccy: Pizystrat w Atenach i Polikrates z Samos. Na powstawanie księgozbiorów miały wpływ różne czynniki. Księgozbiór podręczny musiał posiadać każdy poważny nauczyciel, a przy prowadzeniu jakiejkolwiek pracy naukowej posiadanie bogatej biblioteki było wręcz koniecznością. Jednym z pierwszych bibliofilów był grecki filozof Platon (427– 347), który około roku 387 p.n.e. założył w Atenach własną szkołę filozoficzną zwaną Akademią. 

Rozmiłowany w księgach

Platon,
fragment fresku Szkoła Ateńska Rafaela Santi
Wiemy, że sam rozmiłowany w księgach, gromadził je i systematycznie powiększał swój księgozbiór. Z podróży na Sycylię przywiózł komedie dwóch poetów, Epicharma i Sofrona. Księgi kupował sam lub za pośrednictwem znajomych i przyjaciół. Jeden z nich, Dionizjos, nabył dla niego trzy księgi napisane przez filozofa Filolaosa z Krotonu. Posiadamy również informacje, że Platon zwracał się z prośbą do swego ucznia z Akademii, Heraklidesa z Pontu, aby przywiózł mu z Kolofonu elegie Antymacha. Nie mamy dokładniejszych danych o zasobach biblioteki Platona, możemy jedynie przypuszczać, że w swojej pracy korzystać musiał z wielu ksiąg. Wydaje się jednak, że platoński księgozbiór nie był zbyt obszerny w porównaniu z biblioteką np. Arystotelesa ze Stagiry.

9 komentarzy:

  1. Super wpis, bardzo ciekawy :) Nie wiedziałem o tym, że Platon założył własną bibliotekę. Wim tylko tyle, że oprócz filozofem, był również matematykiem.

    Pozdrawiam !
    Patryk

    OdpowiedzUsuń
  2. Wielcy filozofowie starożytności byli wszechstronni. Tworzyli systemy filozoficzne, a nie należy zapominać, iż termin filozofia w owym czasie oznaczał "wszelką wiedzę". Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałem się jeszcze zapytać z ciekawości, gdzie naprawdę urodził się Jezus Chrystus, czy w Betlejem czy też w Nazarecie, bo czytałem na ten temat i pisało, że niektórzy historycy uważają, że w Nazarecie ?

      Pozdrawiam i zapraszam do bloga na nowe poradniki żywieniowe.
      Patryk

      Usuń
  3. Poleciłam ten blog koleżance uczącej historii, była bardzo zainteresowana. Ja chętnie zajrzałam też na drugi blog z ciekawostkami i zdziwiłam się, że mlecze maja tyle właściwości leczniczych. pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję bardzo. Mam nadzieję, że koleżance Pani blog się spodoba. Ziółka mają w sobie niezwykłą moc leczniczą, chociaż na efekty trochę poczekać. Mniszek jest naprawdę wszechstronnym lekiem, a także smacznym. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdania są podzielone co do kwestii miejsca urodzin Jezusa. Podejrzewam, że historycy będą się spierali i wzajemnie sobie udowadniali, że... Betlejem - tak jak jest w Ewangelii i w Nazarecie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odpowiedź. Też tak sądzę, że są zdania podzielone. Może jakby były dokładne źródła historyczne, to byśmy wiedzieli :) To samo dotyczy daty urodzin Jezusa, gdzie każda teoria jest inna, bo niby w 0 w. między p.n.e a n.e. natomiast mam encyklopedię, która twierdzi, że 33 r n.e. lub 8/7 p.n.e. Również pozdrawiam i zapraszam do bloga na nowe poradniki.
      Patryk - Blog Świat Gastronomii

      Usuń
  6. Po wykładach z filozofii mam awersję do takich postaci, mam nadzieję, że w końcu mi przejdzie, bo to byli niezwykle wszechstronni ludzie, od których sporo można się jeszcze nauczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jednak jak sam człowiek zaczyna czytać i zgłębiać życie i poglądy to ma się do tego inny stosunek. A oprócz tego odrobinę więcej życiowego doświadczenia i dojrzalsze spojrzenie. A od tych ludzi sprzed kilku tysięcy lat można się wiele nauczyć. Mam nadzieję, że Pani awersja do myślicieli w końcu przejdzie. Tylu ich jeszcze do poznania... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń