W skryptoriach średniowiecznych przepisywano księgi: wytworne psałterze czy też ewangeliarze, jakie zamawiali biskupi lub władcy, albo też starożytne dzieła literackie lub naukowe. Kiedy kopista zakończył pracę nad rękopisem, pracę nad nim przejmował malarz.
Zdobił inicjały, ujmował stronice w ramki, malował pozostawione dla niego strony według własnego smaku albo też w stylu szkoły, w której się wykształcił. Gdy rękopis chciano szczególnie upiększyć, zaopatrywano go w inicjały i bordiury malowane, nieraz dodawano kolorowe i złocone obrazki, tzw. miniatury.
Inicjał - ozdobna pierwsza litera tekstu
Inicjał to ozdobna pierwsza litera tekstu w rysie lub
druku, ujęta w określone pole (kwadrat, owal) lub zamykająca w sobie ilustrację
i ornament. Rozmiary inicjałów są bardzo różne: od niewiele większych od pisma
tekstu do zajmujących całą stronę. Już od V wieku inicjały występują w
rękopisach. Belki liter początkowo wypełnia ornament geometryczny, później
tworzą je ryby lub ptaki, plecionka oraz wić roślinna (X w.). W gotyku
pojawiają się sceny figuralne.
Miniatury
Miniatury
Miniatury
malowane farbami kryjącymi zdobiły
przede wszystkim księgi o treści religijnej. Natomiast w księgach świeckich
przeważały ilustracje podmalowywane farbami
wodnymi. Najbardziej reprezentacyjne rodzaje rękopisów iluminowanych to:
codex aureus (pisany i zdobiony
złotem), codex purpureus (o kartach
malowanych purpurą) i codex argenteus
(wykonany przy użyciu srebra).
W
polskich zbiorach kodeksami złotymi są: Ewangeliarz
gnieźnieński, Ewangeliarz pułtuski. Teksty pisane złotem na purpurze
zawiera Sakramentarz tyniecki i Missale Plenarium.
Główne typy iluminacji średniowiecznych ksiąg
Główne typy iluminacji średniowiecznych ksiąg
Głównymi typami
iluminacji ksiąg są: inicjały ornamentalne i obrazkowe, ilustracje tekstowe
(często całostronicowe) i obramienia dekoracyjne (floratury, bordiury, często
wzbogacane motywem drôlerie, czyli zdobienia małymi scenkami figuralnymi lub
zwierzęcymi, odznaczającymi się humorem, fantazją, groteskową deformacją i
zaskakującymi zestawieniami elementów.
Floratura - dekoracja roślinna
Floratura - dekoracja roślinna
Floratura (łac. flos = kwiat) to rozwinięta dekoracja roślinna
wypełniająca jeden lub kilka marginesów zdobionej karty. Stanowi ona etap
pośredni w rozwoju roślinnej dekoracji marginalnej między wieżą, wyrastającą
najczęściej z inicjału, a późnogotycką zamkniętą w obramienie bordiurą.
Roślinność floratury często wzbogacają liczne elementy drolerii, legendy,
anegdoty i groteski, jak również motywy heraldyczne. W polskim malarstwie
książkowym floratura występuje od lat 70. XIV w. (Psałterz floriański). Była stosowana w zdobnictwie przez cały wiek
XV.
Bordiura, czyli obramowanie
Bordiura, czyli obramowanie
Bordiura (fr. bordure = obramowanie) to w książce
rękopiśmiennej lub drukowanej zamknięta ramowo dekoracja wypełniająca wszystkie
marginesy zdobionej karty.
Bordiura może mieć charakter przedstawieniowy lub
ornamentalny, może również zawierać sceny figuralne. Forma obramienia powtarzać
może kształt otaczanego obiektu (np. rama kwadratu czy prostokąta zamknięta
równoległymi liniami), może mieć także zupełnie odmienny kształt (np.
kwadratowe pole w kolistym obramieniu). W iluminatorstwie przedromańskim i
romańskim bordiura posiadała charakter regularnego obramienia przeważnie nie związanego
z miniaturą lub inicjałem.
Iluminacje
Iluminacje
Iluminacja (łac. illuminare = rozświetlać) to pierwotnie
oznaczała zdobienie złotem karty książki. Iluminację malowano farbami kryjącymi
(woskowymi lub temperą) albo wodnymi, rysowano piórem, srebrnym sztyftem lub
cienkim pędzelkiem.
Podczas panowania dynastii Karolingów, którzy świadomie nawiązywali do rzymskiego antyku i pragnęli, by ich imperium było kontynuacją Imperium Romanum, iluminacja rozwijała się szybciej, kopiując formy późnego antyku. W okresie tym powstawały prężne ośrodki iluminatorskie na przykład na wyspie Reichenau na Jeziorze Bodeńskim. Stąd wychodzą okazałe iluminacje rękopisów cesarzy ottońskich, w których postacie namalowane były na połyskującym złotym tle przekształcają formy antyczne w pełną wyrazu monumentalną sztukę.
Podczas panowania dynastii Karolingów, którzy świadomie nawiązywali do rzymskiego antyku i pragnęli, by ich imperium było kontynuacją Imperium Romanum, iluminacja rozwijała się szybciej, kopiując formy późnego antyku. W okresie tym powstawały prężne ośrodki iluminatorskie na przykład na wyspie Reichenau na Jeziorze Bodeńskim. Stąd wychodzą okazałe iluminacje rękopisów cesarzy ottońskich, w których postacie namalowane były na połyskującym złotym tle przekształcają formy antyczne w pełną wyrazu monumentalną sztukę.
Inicjał |
Iluminatorstwo
rozwijało się stylistycznie w okresie romańskim, gotyckim i renesansowym.
Iluminacje dostarczały wielokrotnie wzorów dla malowideł ściennych, tablicowych
i witraży. Właściwa iluminacja skończyła się wraz z pojawieniem się książki
drukowanej, w której zadanie ilustracji przejmują drzeworyty. Wyjątkowo we
Włoszech iluminacja zachowała się także po wynalezieniu książki drukowanej, do
wieku XVI.
W II połowie XV
wieku była tam skutecznie wspierana przez dobrze płacących zleceniodawców,
takich jak papież, król Węgier Maciej Korwin, Medyceusze i d'Estowie. We
Florencji jako iluminatorzy działali m.in. Fra Angelico i Sandro Botticelli.
Mistrzowskimi dziełami florenckiej iluminacji bez wątpienia są Godzinki Wawrzyńca de Medici (Biblioteca
Laurenziana, Ms. Ashburnham, Florencja). Najsłynniejsze ośrodki iluminatorstwa
znajdowały się w Bizancjum, Irlandii, Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii.
Witam. Czytam wszystkie Pani posty i bardzo mi się podobają. Stałem się fanem tego bloga. Odkryłem drugi Pani blog o ziołach: To takie ciekawe. Powodzenia.
OdpowiedzUsuń