sobota, 1 listopada 2014

Tapiserie... co to jest?


Tapiseriami (z fran. tapisserie) nazywamy wielobarwne tkaniny dużych rozmiarów ze skomplikowanymi przedstawieniami figuralnymi, krajobrazowymi lub heraldycznymi. Od średniowiecza w całej Europie były one ozdobą wnętrz reprezentacyjnych, mieszkalnych oraz  kościelnych. Znane są jako arrasy lub gobeliny

Dama z jednorożcem, Francja, XV wiek
Technika tapisjerska była już znana w starożytności. W epoce podbojów arabskich została przeniesiona na Półwysep Iberyjski. We wczesnym średniowieczu posługiwano się nią we Francji i w Niemczech. W południowych Niderlandach, we Flandrii, za czasów mecenatu artystycznego książąt burgundzkich technika ta osiągnęła wysoki poziom. Od końca XIV do połowy wieku XV najsłynniejszym centrum wyrobu kobierców obrazowych było miasto Arras, w północnej Francji. Jego miejsce około roku 1450 zajęło Tournai, a na przełomie wieków XV i XVI – Bruksela. 

Tapiseria to tkanina artystyczna o jednej osnowie, która całkowicie ukryta jest pod gęsto zbijanymi różnokolorowymi nićmi wątku, tworząc barwną płaszczyznę. Wątek złączony jest z osnową zwykle splotem prostym, chociaż czasem pojawia się w tkaninach splot rządkowy. Do wyrobu tapiserii używano cienkiej wełny z wysokogatunkowego runa owczego oraz jedwabiu. Kolorystyka wełny, jak i jedwabiu była bardzo bogata. Często do wątku tapiserii wprowadzano cieniutkie nitki złote i srebrne. Tapiserie tkano na specjalnych warsztatach, na których długość osnowy dostosowywano do rozmiarów projektowanych tkanin. Uzyskiwany przez przeplatanie osnowy wielobarwnymi nićmi wątku obraz narastał w poprzek osnowy.

Istniały dwa typy warsztatów tapisjerskich. W jednym z nich ustawienie osnowy było pionowe, w drugim poziome. Warsztatu poziomego używano we Flandrii, pionowego natomiast we Francji. Praca tkacza była bardzo mozolna, a tempo jej wykonania zależało od grubości przędzy, wymaganej ilości kolorów oraz stopnia skomplikowania wzoru.

W historii Polski największego zakupu tapiserii we Flandrii dokonał król Zygmunt August tworząc słynną kolekcję arrasów wawelskich.

Satyry trzymają kartusz z monogramem Zygmunta II Augusta, Bruksela, około 1560. Zamek Królewski na Wawelu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz